Joulukuussa 1913 joutui kovassa lumimyrskyssä maarianhaminalaiskuunari Agda karille Kotkan lähellä. Alus oli tiililastissa matkalla Ruotsista Helsinkiin. Sakeassa lumisateessa alus eksyi ja kulki pitkän matkan ohi Helsingin. Ollen uppoamistilassa päätettiin laiva suunnata maihin. Laivan miehistö, kymmenen miestä, pääsi maihin eräälle saarelle, missä he saivat vilusta värjötellä 10 tuntia ennen kuin Kotkasta lähtenyt hinaajahöyrylaiva Luppi saapui paikalle. Kuunari tiilineen jäi hylyksi.
Suomen virallinen tilasto. Suomen kauppa- ja laivaliikenne Venäjän ja ulkovaltojen kanssa sekä tullilaitoksen ylöskanto vuonna 1913
Karjalan Lehti 30.11.1913 no 278
Den Ålandska segelsjöfartens historia II, Mariehamn 1988, s 766