21.9.1911 oli ruotsalainen kuunari Aldebaran viemässä semettilastia Malmöstä Luleåån kun se ajoi karille Vaasan Storsaldelsin edustalla Rönnskäretissä. Laiva käsi niin pahat vauriot, että sen karilta irroittamisesta luovuttiin. Myöhemmin Vaasassa järjestettiin huutokauppa, jossa kaupattiin hylystä pelastettua laivairtaimistoa sekä itse aluksen hylkyä
Suomen virallinen tilasto. Suomen kauppa- ja laivaliikenne Venäjän ja ulkovaltojen kanssa sekä tullilaitoksen ylöskanto vuonna 1911